Utbilding & forskning

Framtidens Skola

Varmt välkomna till det tredje seminariet i serien Framtidens skola, ett samarbete mellan Finlandsinstitutet i Stockholm och Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland. Seminariet fokuserar på lärandet och möjligheterna i den digitala världen som präglas av AI.

Datum

20.3.2025

Tid

11.00 - 15.00

Plats

Göteborgs universitet

Typ av evenemang

Avgiftsfri

Språk

Svenska
Anmäl dig här

Sista anmälningsdatumet är 17.3.2025.

Dela:

Hur kan vi optimera lärandet med hjälp av det digitala och leda den här processen?

En god utbildningsnivå är avgörande för ett fungerande samhälle men också för den individuella resiliensen som ger individer verktygen att kunna hantera de utmaningar vi ställs inför i ett samhälle under ständig förändring. Under de senaste åren har skolformer i Finland och Sverige utsatts för stort yttre tryck. Politiska reformer, ökade samhällsklyftor, förändrade attityder hos elever och föräldrar samt det konstant levande digitala landskapet påverkar skolans förutsättningar i grunden. Vilka utmaningar och lösningar ser vi? Hur rustar vi dagens och morgondagens skolpersonal så att även de har möjlighet att hantera de ständiga förändringarna? Hur kommer morgondagens utbildning och lärande att se ut och vad förutsätter det av ledarskapet i skolan?

Evenemanget arrangeras vid Göteborgs universitet, Universitetsplatsen 1, (Torgny Segerstedtssalen, Viktor Rydbergsrummet och Gula salongen).

Kl.Program

13.00–13.05

Välkomstord från arrangörerna

13.05–13.45

Key note: För snabbt och för långsamt: Vad saknas i skolans digitalisering?
Johan Magnusson, professor, Göteborgs universitet

Ett av de vanligaste misstagen i offentlig digitalisering är att anta att digitalisering handlar om att införa tekniska lösningar utan att egentligen förändra verksamheten. Men hur kan vi tänka kring faktisk digitalisering i skolan, och hur kan vi möjliggöra framtidens skola?

Johan Magnusson är professor och föreståndare för Swedish Center for Digital Innovation vid Göteborgs universitet. Hans forskning rör hur offentliga organisationer kan bedriva ändamålsenlig digitalisering, och hur detta behöver möjliggöras genom ny styrning. Han är mycket aktiv i den offentliga debatten, och listas som en av de mest inflytelserika individerna i såväl teknik som offentlig sektors digitalisering. För ytterligare information, se här.

13.45–14.45

Lärande och ledarskap i det digitala.

Deltagarna får välja mellan två olika grupper:

a) Lärande: Digitala verktyg och AI som stödjer undervisning

Kl. 13.45–14.00: Anna Kraft, vd, Lexplore och Stina Hyltmark, rektor för Pilängsskolan och Titanskolan i Landskrona. Lexplore – en tjänst för systematisk läsutveckling för alla elever

Kl. 14.00–14.45: Fritjof Sahlström, professor vid Helsingfors universitet, senaste forskning/pågående projekt kring pedagogik, digitalisering och AI

b) Ledarskap: Lagstiftning och AI

Kl. 13.45–14.30: John Henriksson, utbildningsplanerare och doktorand vid CLL vid Åbo Akademi med fokus på hållbarhet, bedömning och digitalisering av lärande

Kl. 14.30–14.45: Anna Kraft, vd, Lexplore och Stina Hyltmark, rektor för Pilängsskolan och Titanskolan i Landskrona. Lexplore – en tjänst för systematisk läsutveckling för alla elever


14.45–15.15

Paus med fika

15.15–16.30

Lägesbild och komparation mellan Sverige och Finland

Kl. 15:15–15:45: Kurt Torsell, direktör för den svenskspråkiga utbildningen, Utbildningsstyrelsen
Kl. 15:45–16:05: Fredrika Lagergren Wahlin, Fil.dr.; universitetslektor
Kl. 16:05–16:20: Lärarstudenters frågor och kommentarer
Kl. 16:20–16:30: Publikfrågor

16.30–17.00

Mingel

Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i programmet. Observera att tiderna är angivna enligt svensk tid.

Seminariet arrangeras av Finlandsinstitutet i Stockholm i samverkan med Hanaholmen, Kulturfonden för Sverige och Finland samt Göteborgs universitet. Hjärtligt välkomna!


Kontaktuppgifter

Janne Wikström

Projektchef (högre utbildning och forskning)

janne.wikstrom@hanaholmen.fi