Utbilding & forskning

Läsförmågan i fritt fall!

Finlandsinstitutet i Stockholm och Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland har båda ett utvecklingsperspektiv på skola och lärarutbildning i sitt uppdrag. Vi genomför det här till exempel genom seminarieserien Framtidens skola 2024 - 2026. Seminarieserien inleddes i mars 2024 med ett fokus på framtidskompetenser. I oktober 24 stod läraryrkets attraktionskraft och välmående i skolan på agendan. I mars 25 närmade vi oss temat digitalisering och AI i skola och lärandet. De här tre tidigare seminarierna har haft var sin samarbetspart, bland annat Nordiska lärarorganisationers samråd och Göteborgs universitet. Fjärde seminariet äger rum i slutet av 2025 och ska koncentrera sig på läsandet och läskrisen.

Datum

28.11.2025

Tid

11.00 - 14.45

Plats

Hanaholmen, Esbo

Typ av evenemang

Avgiftsfri

Språk

Simultantolkning svenska - finska
Anmäl dig här

Anmäl dig senast 16.11.2025.

Dela:

Sakkunniga diskuterar lägesbilden och lösningar i Sverige och Finland

Hur hanterar vi läskrisen och höjer intresset för att läsa mer? Mekanisk läsning vs. läsförståelse. Hur mäter vi läsresultat, är Pisa ett relevant mätinstrument längre? Hur mycket kan skolan bära ansvar för läsandet?

Kl.Program

Kl. 13.00

Välkommen

Kl. 13.05

Key note
Anu-Elina Lehti, journalist, Helsingin Sanomat

Kl. 13.45

Paneldiskussion om läsandet och dess framtid

Jukka Behm, författare 
Belinda Kardén, sakkunnig, Utbildningsstyrelsen
Amanda Schött Franzén, direktör, Sanoma Utbildning
Marie Wejrum, filosofie doktor i pedagogiskt arbete, Karlstad universitet

Moderator: Ina Lindberg, Hanaholmen

Kl. 14.30

Fikapaus

Kl. 15.00

Belinda Kardén, sakkunnig UBS, programmet för läskunnighet/Lukutaito-ohjelma. Programmet för läskunnighet förverkligar riktlinjer och åtgärder för Nationella läskunnighetsstrategin 2030 i samarbete med olika läskunnighetsaktörer. Syftet är att stärka läskunnigheten hos finländare i alla åldrar. (30 min)

Marie Wejrum, filosofie doktor i pedagogiskt arbete, Karlstad Universitet. Läsförståelse och läsundervisning med ett särskilt fokus på hur barn/ungdomar läser och förstår olika typer av texter som försöker påverka dem. (30 min)

Kl. 16.00

Sammanfattning och nästa steg

Kl. 16.15-16.45

Mingel

Deltagare har möjlighet att avnjuta lunch på egen bekostnad på restaurang PLATS kl. 12.00-13.00 (25 €, bindande förhandsbokning och -betalning senast den 16 november i samband med anmälan).

Kontaktuppgifter

Janne Wikström

Projektchef (högre utbildning och forskning)

janne.wikstrom@hanaholmen.fi