Koulutus & tutkimus

Tulevaisuuden koulu

Vetovoima – miten lisätä opettajan ammatin houkuttelevuutta ja hyvinvointia kouluissa? Hyvä koulutus on ratkaisevassa osassa yhteiskunnan toimivuuden kannalta. Koulutus luo samalla pohjan henkilökohtaiselle resilienssille, joka antaa yksilöille mahdollisuuden kohdata ja käsitellä jatkuvasti muutoksessa olevan yhteiskunnan haasteita. Viime vuosina sekä Suomen että Ruotsin koulutusjärjestelmät ovat kohdanneet suuria ulkoisia haasteita. Poliittiset muutokset, polarisaatio, sekä oppilaiden että vanhempien muuttuneet asenteet ja jatkuva digitaalinen muutos vaikuttavat koulujen ja koulutuksen mahdollisuuksiin ja edellytyksiin. Mitkä ovat tulevaisuuden koulun ja koulutuksen tarpeet ja kompetenssit? Minkälaiset ovat haasteet ja ratkaisut?

Mennyt tapahtuma

Päivämäärä

7.10.2024

Aika

10.00 - 14.00

Paikka

Hanasaari, Espoo

Tapahtuman tyyppi

Maksuton

Kieli

Ruotsi ja englanti.  Kysymyksiä ja kommentteja voi esittää myös suomeksi.
Ilmoittaudu tästä

Ilmoittautuminen viimeistään 30.9.2024.

Tervetuloa Tulevaisuuden koulu -seminaarisarjan toiseen seminaariin. Seminaarisarja on Hanasaaren ruotsalais- suomalaisen kulttuurikeskuksen ja Tukholman Suomi-instituutin välinen yhteistyöprojekti.

Seminaarin keynote -luento ja sitä seuraava keskustelu lähetetään myös suorana Hanasaaren Youtube-kanavalla, mutta niitä seuraaviin työpajoihin ja seminaarin yhteenvetoon osallistuminen edellyttää läsnäoloa Hanasaaressa.

KloOhjelma

13.00

Avaussanat, Janne Wikström, projektipäällikkö, Hanasaari

13.05

Keynote -luento opettajan ammatin houkuttelevuudesta ja hyvinvoinnin avaintekijöistä koulumiljöössä, prof. Jan Håkansson Högskolan Dalarna.

13.40

Paneelikeskustelu opettajaopiskelijoiden ja opettajien välillä & pohdintoja pääpuheenvuorosta: Mira Laurinantti, Suomen opettajaksi opiskelevien liitto; opettajat Fredrik Nygren sekä Vanesa Gracia Sanchez.

14.10

Kahvitauko ja siirtyminen työpajoihin

14.30

Työpajat – (osallistujat valitsevat yhden seuraavista kolmesta vaihtoehdosta)

  1. Hyvinvoinnin merkitys oppimisen vetovoimalle (Ohjaaja: Mieli ry)
  2. Resurssit opettajan ammatin houkuttelevuuden lisäämiseen (Ohjaaja: pääsihteeri Christer Holmlund, Pohjoismaisten opettajajärjestöjen yhteistyöelin)
  3. Mitä opiskelijoiden tulisi oppia opettajankoulutuksen aikana, jotta he olisivat valmiita opettajan ammattiin? Millaisia ​​oppimisympäristöjä ruotsalaisten ja suomalaisten yliopistojen tulisi edistää opettajankoulutuksessa? (Ohjaajat: prof. Auli Toom ja prof. Cathrine Norberg)

15.30

Työpajojen yhteenveto

16.15

Loppusanat ja projektin tulevat askeleet

16.30-17.00

Mingle ja cocktail


Yhteystiedot

Janne Wikström

Projektipäällikkö (korkeakoulutus ja tutkimus)

janne.wikstrom@hanaholmen.fi