Taide ja arkkitehtuuri
Taiteella on Hanaholmenissa erityinen merkitys ja historia. Jo Hanaholmenia perustettaessa oli selvää, että rakennuksessa olisi taidetta, ja valtaosa kulttuurikeskuksen seinillä nähtävillä olevista lähes 300 teoksesta on Ruotsin valtion lahjoittamia. Taide on levinnyt myös Hanaholmenin ympäristöön ja luontoon.
Hanaholmenin TAIDE
Hanaholmenin taidekokoelma kuvastaa Suomen ja Ruotsin kuvataiteen trendejä 1970-luvun alusta lähtien. Edustettuina ovat tuon ajan nuoret ja lupaavat suomalaiset ja ruotsalaiset taiteilijat, ja teosten enemmistö on esittävää taidetta. Taidekokoelmaa on kasvatettu ostojen ja lahjoitusten kautta.
Alkuperäisen kokoelman kuratoinnista vastasi professori, taidehistorioitsija Bengt von Bonsdorff. Viime vuosina kokoelmaa on laajennettu useilla uusilla teoksilla, joista merkittävä osa on sijoitettu ulkotiloihin Hanaholmenin taidepuistoon. Taidepuiston kuratoinnista on vastannut professori emerita Maaretta Jaukkuri.
Taideteoksiin liittyvän suunnittelun ja niiden ripustuksen ovat toteuttaneet taideasiantuntija Susanne Procopé-Ilmonen ja sisustusarkkitehti Jukka Halminen peruskorjauksen yhteydessä vuonna 2017.
Tutustu Hanaholmenin taiteeseen
Hanaholmen on yleisölle avoin ja voit tutustua Hanaholmenin taiteeseen omatoimisesti alla olevan esitteen avulla. Voit myös ottaa matkaan perheen pienimmät ja tutustua Hanaholmenin taidepuistoon Taideaarrejahdin avulla. Taideaarrejahti on koko perheen hauska seikkailu, jossa lapset ja lapsenmieliset pääsevät tutustumaan Hanaholmenin taiteeseen! Voit hakea esiteet Hanaholmenin vastaanotosta tai ladata PDF-versiot alta.
Taide-esiteTaideaarrejahtiEnsimmäinen kerros
Pronssi, lasi – 1975
Pronssiovet värillisine lasiupotuksineen tilattiin kuvanveistäjä Kauko Räsäseltä jo rakennuksen suunnitteluvaiheessa. Pääsisäänkäynti on taideteos, jota kannattaa pysähtyä hetkeksi tutkimaan.
Yksi ovi painaa noin 170 kg. Kauko Räsäseltä on taidepuistossa myös kolme pronssiveistosta.
Lisäksi hän oli tuottelias mitalitaiteilija, jonka mitaleita on esillä Café Hanaholmenissa.
Öljy levylle, 1967
Porvoolainen taiteilija Stig Fredriksson tunnettiin erityisesti pyöreän muodon käytöstä maalauksissaan, ja hän saikin lisänimen “Pallo-Stigu”.
Stig Fredriksson valitsi varhain abstraktin ilmaisun ja käytti rohkeasti värejä. Stig Fredriksson löysi värikkään ilmaisuvoimansa jo Vapaassa taidekoulussa 1940-luvulla. Samaa kurssia kävi mm. Tove Jansson.
Pohjoismainen taiteilijayhteistyö oli hänelle sydämen asia.
Rauta – 1965
Siri Derkert aloitti uransa muotipiirtäjänä, mutta ajan myötä hän siirtyi käyttämään rautaa ja betonia taiteensa materiaaleina.
Siri Derkertistä tuli modernin taiteen uranuurtaja, joka ei pyrkinyt miellyttämään ketään.
Derkert puolusti naisten oikeuksia ja rauhanaatetta sekä toimi ympäristön puolesta.
Hän oli aikansa edelläkävijä.
Lasi ja peili, 1995-2000
Islantilainen käsitetaiteen uranuurtaja Hreinn Friðfinnsson tunnetaan herkistä ja hauraista teoksistaan.
Filosofinen ja tutkiva työtapa tekee hänestä kuvanveiston runoilijan.
Teos on Islannin valtion lahja Suomelle Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan johdosta 2017.
Talletusteos kuuluu valtion taideteostoimikunnan kokoelmaan. Valtion taideteostoimikunta toimii Kansallisgallerian yhteydessä.
Käytävä! (Korridoren!) on taiteilija Susanne Gottbergin (1964) ja kuvanveistäjä Markus Kåhren (1969) teos.
Se on ala-aulasta pääsisäänkäynnin luota ravintolakabinettiin johtava entinen henkilökunnan kulkureitti, joka on muutettu taidekäytäväksi.
Käytävä on taideteos, josta katsoja pääsee osalliseksi. Käytävällä kuljetaan taideteoksen läpi ja muututaan osaksi sitä, yhdeksi sen luojista.
Näin Susanne Gottberg ja Markus Kåhre kuvaavat taideteostaan:
Käytävän päämateriaali on peililasi, joka peittää käytävän molemmat seinät. Noin 30 metriä pitkä ja suhteellisen ahdas käytävä muuttuu peilivaikutelman ansiosta avoimeksi huoneeksi. Peilivaikutelma luo illuusion siitä, että huone jatkuu syvyyssuunnassa loputtomiin.
Hiekkapuhallus tekee peilistä tasaisen, mattapintaisen ja miellyttävän. Elementeillä on erilaisia muotoja ja värejä, ja ne luovat rytmisen kokonaisuuden, joka elää ja muuttuu katsojan silmissä. Osaset siirtyvät ja menevät päällekkäin, elementtejä ja värejä katoaa ja putkahtaa uudelleen esiin. Käytävällä kuljetaan taideteoksen läpi ja muututaan osaksi sitä, yhdeksi sen luojista.
Toinen kerros
Teräsbetoni – 1975
Massiivinen betonireliefi täyttää kursailematta koko seinän pääovien yläpuolella.
Kuvanveistäjä Heikki Häiväojan teos Vuorovaikutus ilmentää kahden erilaisen elementin sopusointua.
Teos voitti ensimmäisen palkinnon Hanaholmenin taidekilpailussa, joka järjestettiin jo talon suunnitteluvaiheessa.
Peter Dahl oli ensimmäinen taiteilija, joka kutsuttiin pitämään näyttely vasta avatussa Hanaholmenin galleriassa 2005.
Näyttelyn päätteeksi Dahl lahjoitti Hanaholmenin kokoelmiin neljä värilitografiaansa.
Peter Dahl oli rakastettu taiteilija, joka kritisoi töissään usein porvarillista elämäntapaa. Tarina kertoo, että hänen viiksekäs omakuvansa löytyy jokaisesta hänen teoksestaan.
Ravintolamiljöö – 2003
Sohva, jolla istuu useita naisia – 2003
Raitiovaunu, jossa valot, Caribanuksessa – 2002
Tinatuoppi kakluunin vieressä – 2000Pronssi – 2009
Kuvanveistäjä Åsa Wrange työskenteli pitkään graafikkona, mutta kiinnostui kuvanveistosta. Kuvan kolmiulotteisuus kiehtoi häntä.
Nainen ja matkalaukku -teos voidaan nähdä symbolina liikkeelle, matkustamiselle, siirtolaisuudelle ja vuorovaikutukselle Suomen ja Ruotsin välillä.
Pronssi – 1983
Perheen kesäpaikassa 10-vuotias Pirkko Nukari sai ensikosketuksen saveen ja muovailuun.
Syvä rakkaus luontoon ja arkisten havaintojen yksityiskohtiin sai Nukarin kuvaamaan lintuja – aina anatomisen pikkutarkasti.
Pronssi – 1975
Marjatta Weckström kuvasi abstraktin muotokielen avulla mielen liikkeitä.
Hänen teoksensa Vuodenajat sai Hanaholmenin sisääntuloaulan reliefikilpailussa toisen palkinnon.
Kuva: Matilda Saarinen Öljy kankaalle – 1973
Philip von Schantzin maalaus ostettiin Hanaholmenin taidekokoelmiin jo 1974.
Tarkan realistisesti kuvatut koivunrungot ovat luonnollista kokoa.
Philip von Schantz tunnetaan erityisesti yksityiskohtaisesti kuvatuista esineiden, marjojen ja kasvien asetelmistaan.
Öljy kankaalle – 1974
Marika Mäkelän varhaistuotanto edustaa 70-luvun värikästä abstraktia ekspressionismia.
Katsojan kaikkia aisteja puhutteleva maalaus ostettiin kokoelmaan Turun taidemuseon näyttelystä vuonna 1974.
Samana vuonna hänelle myönnettiin valtion taidepalkinto.
Taidepuisto
Vuonna 2009 tuli kuluneeksi 200 vuotta siitä, kun Suomen ja Ruotsin tiet erkanivat ja Suomi siirtyi osaksi tsaarin hallitsemaa Venäjää.
Valtiot halusivat muistaa pitkää yhteistä historiaansa kahdella Hanasaareen sijoitettavalla taideteoksella. Kaarina Kaikkonen Suomesta ja Elisabet Sagefors Ruotsista loivat kaksi erillistä teosta, jotka ulottuvat Hanasaaren läpi rannalta rannalle.
Kaikkosen teos Eteneminen sekä Sageforsin teos Matalaharju muodostavat yhdessä sillan, jolla kaksi maata voivat jälleen kohdata.
Kaarina Kaikkosen teos Eteneminen on inspiroinut 3D-taiteilija Matilda Heilalaa, joka työskenteli kesällä 2019 Aalto-yliopiston Memo-instituutissa (Research Institute of Measuring and Modelling for the Built Environment). Hän loi animaation, jossa takki lähtee liikkeelle.
Talletusteokset kuuluvat valtion taideteostoimikunnan kokoelmaan. Valtion taideteostoimikunta toimii Kansallisgallerian yhteydessä.
Punagraniitti – 2009
Vuosi 1809 muutti maailmanjärjestystä: Suomi ja Ruotsi erkanivat toisistaan.
Kaarina Kaikkosen teos Eteneminen sekä Elisabet Sageforsin teos Matalaharju muodostavat yhdessä sillan, jolla kaksi maata voivat jälleen kohdata.
Nämä kaksi teosta valmistuivat vuonna 2009, muistoksi Suomen ja Ruotsin erkanemisesta 200 vuotta aiemmin.
Talletusteokset kuuluvat valtion taideteostoimikunnan kokoelmaan. Valtion taideteostoimikunta toimii Kansallisgallerian yhteydessä.
Rauta – 2001
Erik Wennerstrandin teos on vahva kasvun symboli – aika kuluu, kello käy ja puu kasvaa juuret tukevasti maaperässä.
Se on tarina luonnon, maaperän ja ihmisen yhteiselon kauneudesta ja haavoittuvuudesta, mutta myös todiste elinvoimaisuudesta.
Kuva: Jakke Nikkarinen Ruotsi on lahjoittanut Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi Hanasaareen pysyvän taideteoksen, jonka on muotoillut ruotsalaistaiteilija Anna Uddenberg.
Lahja annettiin sen johdosta, että Suomesta tuli 100 vuotta sitten itsenäinen kansakunta. Kyseessä on pronssinen vapauden jumalatar, joka on asennettu ilmaan neljän metrin korkeuteen vettä suihkuavan suihkukaivon kera. Taideteoksen nimi on Free Fall ja sen on luonut ruotsalainen taiteilija Anna Uddenberg.
Teoksen on tilannut Ruotsin taideneuvosto Ruotsin valtion toimeksiannosta. Talletusteokset kuuluvat valtion taideteostoimikunnan kokoelmaan. Valtion taideteostoimikunta toimii Kansallisgallerian yhteydessä.
”Anna Uddenberg uudistaa monumentaalista pronssikuvanveistoa genrenä. Hän lähestyy vanhaa veistosperinnettä täysin uudella tavalla muotoilemalla todella voimakkaan naisen”, sanoo Peter Hagdahl, Ruotsin valtion taideneuvoston kuraattori ja projektijohtaja.
Anna Uddenbergin lähtökohtana on ollut nainen, joka liikkuu suihkulaudalla. Veistos säteilee ekstaattisia tunteita, jotka liittyvät läheisesti nykypäivän elämyskulttuuriin.
”Olen ollut kauan kiinnostunut siitä, mitä tapahtuu, kun elämyksistä tulee tuotteita ja päinvastoin. Suihkulautailu on aktiviteetti, joka asettaa näyttämölle nykyajan käsitykset siitä, miltä tulevaisuus näyttää. Samalla se vie ajatukset sellaisiin käsitteisiin kuin vapaus, turvallisuus ja tekniikka,” sanoo taiteilija Anna Uddenberg.
Tutustu taideteokseen 3D-mallin avulla!3D-mallin suunnittelu ja tuotanto: MeMo, 3D-studio, Aalto. Sebastian Aho – 3D-artisti, Heikki Kauhanen – fotogrammetria, Toni Rantanen – fotogrammetria, Hannu Hyyppä – professori, Marika Ahlavuo – tiedetuottaja.
Näin tehtiin Free Fall 3D-dioraama.
Pronssiveistos ja ääni-installaatio – 2023
Interaktiivinen taideteos Sieni koostuu oliivinvihreästä pronssiveistoksesta ja uneliaasta, suggestiivisesta äänimaailmasta. Maahan asennetut sensorit tallentavat sienirihmastojen ja puiden juurien välistä kommunikaatiota. Signaaleista syntyy omalaatuista musiikkia, jota voi kuulla teoksen lähettyvillä Hanasaaren lounaisella niemellä, merenrannan tuntumassa.
Kuvataiteilija Gunzi Holmström haluaa herättää uteliaisuutta näitä monimutkaisia prosesseja kohtaan, jotka tapahtuvat maan alla, silmiemme ulottumattomissa. Pehmeä ja meditatiivinen äänimaailma välittää kokemuksen siitä, että ympärillämme oleva luonto on elämää ja tietoisuutta.
Sieni on Holmströmin kolmas julkinen taideteos. Teknillisen suunnittelun ja toteutuksen on tehnyt Jari Lehtinen, ja teoksessa käytetään tanskalaisen Aluphonen valmistaman Bell Tree -soittimen ääniä. Taideteoksen ovat tuottaneet Hanaholmenin kulttuurikeskus, Konstsamfundet ja Pro Artibus -säätiö, joka on toiminut hankkeen taideasiantuntijana.
Kuva: Petri Summanen Gunzi Holmströmin taiteeseen voi tutustua taiteilijan kotisivuilla
Ruostumaton teräs – 2018
Jeppe Heinin teos on kauttaaltaan peilikirkkaaksi kiillotettua ruostumatonta terästä.
Toiseen heijastavista pinnoista on hiottu osittain pirstoutunut ympyrä, joka luo yllättävän illuusion ympäröivää luontoa, arkkitehtuuria ja katsojia peilaten.
Kuva: Jakke Nikkarinen Teos on Suomalais-tanskalaisen kulttuurirahaston lahja Hanaholmenille.
Pronssi
Kuvanveistäjä Kauko Räsänen on tunnettu kookkaista veistoksistaan. Hanaholmenin pronssiset naishahmot painavat 180-250 kg ja ovat kolmisen metriä korkeita.
Kauko Räsänen on myös Suomen merkittävimpiä mitalitaiteilijoita, jonka tuotantoa on esillä Café Hanaholmenissa. Hän on muotoillut myös Hanasaari-mitalin (pronssi ja hopea).
Akrobaatin aamupäivä, 1995
Kruunattu, 1994
Lintutyttö, 1993
Kuva: Jakke Nikkarinen Kiillotettu teräs, neonemuloiva LED, sähköiset komponentit – 2019
Børre Sæthren valotaideteos on Norjan lahja Suomelle Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan johdosta 2017.
Teos tarjoaa taidekokemuksen, jossa yhdistyvät aiheet kuten teknologia, luonto ja ihmisen pyrkimys tutkia tuntematonta.
Puun latvassa leijuva säteilevä muoto voidaan tulkita abstraktiksi signaaliksi meidän ja meille tuntemattoman maailman välillä.
Kuva: Jakke Nikkarinen Talletusteokset kuuluvat valtion taideteostoimikunnan kokoelmaan. Valtion taideteostoimikunta toimii Kansallisgallerian yhteydessä.
Ruostumaton teräs – 1978
Hanaholmenin taidepuiston vaihtuvien teosten paikalla nähdään Lars-Gunnar Nordströmin veistos, ”Dimensionell konstellation”, vuodelta 1978. Teos kuuluu Pro Artibus säätiön kokoelmaan ja on deponoitu Hanaholmeniin kahdeksi vuodeksi.
Lars-Gunnar ”Nubben” Nordströmiä (1924-2014) pidetään yhtenä Suomen nonfiguratiivisen taiteen ja konkretismin varhaisimmista edelläkävijöistä. Taiteilija tunnetaan erityisesti geometrisista maalauksistaan, joissa kulmikkaat ja kaarevat tasaiset väripinnat muodostavat selkeitä, vahvoja ja dynaamisia sommitelmia. Hänen tuotantoonsa kuuluu pääasiassa grafiikkaa, maalauksia ja veistoksia. Hanasaaren taidekokoelmaan kuuluu myös Nordströmin grafiikkaa.
Nordströmin elämässä ja taiteessa merkittävällä sijalla oli intohimoinen suhde jazz-musiikkiin, ja taiteilijalla oli laaja jazz-levyjen kokoelma. Musiikilla oli myös suoria yhtymäkohtia Nordströmin taiteeseen.
Kuva: Jakke Nikkarinen Hanasaaren taideasiantuntijoiden ryhmä ja Helsingin Kuvataideakatemia ovat pystyttäneet taideseinän, joka kiertää Hanaholmenin taidepuiston pohjoisrannalla olevaa aluetta.
Taideseinä näkyy Länsiväylälle Helsinkiin päin ajettaessa. Teos koostuu kahdesta seinästä, joiden yhteispituus on 14 metriä ja korkeus 2 metriä.
Kuva: Jakke Nikkarinen Taideseinä on Mirza Cizmicin teos Part of Something. Bosnia-Hertsegovinassa vuonna 1985 syntynyt Mirza Cizmic asuu tätä nykyä Helsingissä.
Mirza on asunut ja opiskellut Sarajevossa ja Munka-Ljungbyssä Ruotsissa. Vuodesta 2013 lähtien hän on opiskellut Kuvataideakatemiassa.
Taideseinä on tehty yhteistyössä Tikkurila Oy:n kanssa.
Arkkitehtuuri
Hanaholmenin kulttuurikeskus on valmistunut vuonna 1975, ja sen suunnitteli arkkitehti Veikko Malmio. Arkkitehtuuri ilmentää toisaalta kansainvälistä modernia rationaalista suuntausta, toisaalta se toimii ajan ihanteen mukaisesti läheisessä vuorovaikutuksessa luontoon rosoisten pintamateriaaliensa, isojen ikkunoidensa ja luontoa kohti kurkottavan ja maaston muotoja myötäilevän rakenteensa vuoksi.
Rakennus on kokonaistaideteos, jonka sisustuksessa, tekstiileissä ja muissa yksityiskohdissa toistuu luonnon inspiroima väriasteikko vihreän, ruskean ja oranssin sävyissä. Julkisivun betonielementit saavat punertavan sävynsä maasälpärouheesta, ulkokatto ja ikkunapuitteet on katettu tummaksi patinoituneella kuparilla. Sisäkatoissa on käytetty puuta tai ruskeaksi maalattua alumiinia.
Vuosina 2015 – 2017 talossa tehtiin laaja peruskorjaus, jonka toteuttivat arkkitehdit Kirsi Korhonen ja Mika Penttinen Oy. Rakennuksessa on edelleen paljon kokonaisuuksia, joiden alkuperäinen 1970-lukua henkivä ilme haluttiin säilyttää peruskorjauksessa. Näitä tiloja ovat julkisivu, sisääntuloaula, ravintolasali, hotellikäytävät ja saunaosasto.
Usein esitettyjä kysymyksiä
Galleria Hanaholmen, näyttelytilamme, toimii kutsuperiaatteen mukaan. Järjestämme kuitenkin ajoittain myös avoimia hakuja taiteilijoille. Mikäli sinulla on idea suomalais-ruotsalaista yhteistyötä edistävää näyttelyä varten, voit olla yhteydessä ohjelmakoordinaattori Aino Kostiaiseen, aino.kostiainen@hanaholmen.fi.
Hanasaari edistää taidetta ja kulttuuria osana tehtäväänsä vahvistaa Suomen ja Ruotsin suhteita.
Suurin osa teoksista on osa Hanasaaren omaa taidekokoelmaa. Osan teoksista omistaa Valtion taideteostoimikunta Suomessa sekä yksityishenkilöt.
Kyllä, Hanasaari on kaikille avoin. Vierailijana voit tutustua galleriaamme, taidepuistoomme tai osallistua ohjelmiimme. Olet myös tervetullut yöpymään Hanasaaressa hotellivieraana tai nauttimaan illallista ravintola PLATSissa. Ohjelmamme ovat avoimia kaikille kiinnostuneille, ellei tapahtumakalenterissamme muuten ilmoiteta.
Voit lukea lisää opastuksistamme alla olevan linkin kautta. Voit olla yhteydessä myyntipalveluumme osoitteessa myyntipalvelu@hanaholmen.fi varataksesi opastuksen.
Lue lisää
Esteettömyys
Hanasaari pyrkii olemaan saavutettavissa kaikille vierailijoille, lue lisää alta.